Vlaky na Ukrajině
Železniční dopravu na Ukrajině provozuje státem vlastněná společnost Укрзалізниця [Ukrzaliznycja], jejíž název vznikl zkrácením sousloví Ukrajinská železnice. Celostátní podnik se dále člení na šest svébytných podčástí. Například celé Zakarpatí i s okolními oblastmi je spravováno Lvovskou železnicí (Львівська залізниця [Lvivska zaliznycja]). Železniční tratě jsou, až na výjimky, širokorozchodné s rozchodem 1520 mm. Síť vlaků je tvořena oddělenými systémy příměstské a dálkové dopravy. Na velkých stanicích často nalezneme i oddělené nádražní budovy pro oba druhy spojů. Na cestách potěší nádherně opravená nádraží (krásným příkladem je užhorodské) i na české poměry velmi nízké jízdné.
Dálkové vlaky na Ukrajině
Běžný dálkový vlak se na Ukrajině označuje jako пасажирський поїзд [pasažyrskyj pójizd], tedy doslova "osobní vlak", v češtině bychom jej nazvali rychlík. Pokud je vlak vyšší kvality, uvádí se u něj přívlastek фірмовий [firmóvyj], tj. značkový. "Vysokorychlostní vlaky" se nazývají швидкісні [švydkisni], nejrychlejší ukrajinské vlaky nesou označení Intercity+ (Інтерсіті+), ty na Podkarpatskou Rus nezajíždějí.
Většina dálkových vlaků má jen lůžkové vozy, neboť při zdejších vzdálenostech a nevelkých rychlostech téměř každý spoj alespoň nějakou část cesty jede přes noc. Dálkové vlaky jsou tak de facto romantickým hotelem na kolejích, kde se za velmi dobrou cenu cenu dobře vyspíte a ještě ujedete velký kus cesty. Přes den v nich samozřejmě ležet nemusíte, lůžka se dají složit.
Kategorie rychlíkových vagónů:
- Sedící (ukr. сидячий [syďáčyj]) - vagón bez lůžek, jen s místy pro sezení; může být první i druhé třídy
- Plackarta (ukr. плацкарт [plackart], nebo плацкартний [plackartnyj]) - otevřený lůžkový vůz s volně průchozími oddíly pro 6 osob (nejlevnější klasika zemí bývalého Sovětského svazu)
- Kupé (ukr. купе [kupe] nebo купейний [kupejnyj]) - klasické uzavíratelné kupé se čtyřmi lůžky
- Luxusní (deluxe) (ukr. люкс [ljuks]) - nejluxusnější třída, uzavíratelná kupé s dvěma lůžky, označuje se také jako vagón СВ [čti SV] nebo м'який вагон [mjakyj vahon], tedy měkký vagón
Rychlíky jsou povinně místenkové. Koupit jízdenku si můžete online v přehledné aplikaci, kde si snadno vyberete i konkrétní sedadlo (lůžko), nebo samozřejmě i na nádraží. Fronty na nádražích ve velkých městech bývají často obrovské. Pozorně si přečtěte, u jaké pokladny stojíte (bývají různě specializovány) a zda se neblíží její přestávka. K nákupu jízdenek je nutné mít pas (stačí fotokopie), protože se vydávají na jméno. Prokázat dokladem se pak musíte i při nástupu do vlaku. Především v sezóně je nabídka míst ve vlacích výrazně menší než poptávka, proto je vhodné obstarat si lístek s velkým předstihem (na TOP spoje a termíny, např. Vánoce, může být i měsíční předstih málo).
Číslo vlaku se skládá ze tří cifer a jednoho písmene, které odkazuje na "domovskou železniční společnost" dané soupravy. Písmena jsou následující: Д [D] - Doněcká, К [K] - Jihozápadní (se sídlem v Kyjevě), Л [L] - Lvovská, О [O] - Jižní (se sídlem v Charkově), П [P] - Podněperská (se sídlem v městě Dnipro), Ш [Š] - Oděsská. Názvy jednotlivých společností zůstaly stejné ještě z období Sovětského svazu, proto např. v severní části Ukrajiny funguje Jižní železnice.
Každý vagón má svého průvodčího (ukr. провідник [providnyk], rus. проводник [provodnik]), který vám během jízdy může udělat horké nápoje, stará se o osvětlení a klimatizaci, přinese ložní prádlo a zbudí vás asi hodinu před příjezdem do vaší stanice (ale raději se na to nespoléhejte). Ložní prádlo bývá standardně v ceně jízdenky, v lepších vagónech bývá dodáváno i s navlhčenými kapesníčky a pohlčovačem zápachu do bot.
Pokud do vlaku nastupujete v mezilehlé zastávce, kde vlak čeká jen chvíli, mějte dopředu zjištěno, v jaké části nástupiště přibližně zastaví váš vagón. Vlak totiž kvůli bezpečnosti nebývá průchozí a je nutno nastoupit do správné části vlaku, který může mít i 20 vagónů.
Ceny jízdenek jsou skutečně až téměř neskutečné:) V roce 2019 plackarta z Mukačeva do Kyjeva na vybraný vlak stála 208 hřiven (tj. 173 Kč), v kategorii kupé byla výše jízdného 332 hřiven a v první třídě 750 hřiven.
- Ukrzaliznycja - oficiální stránky (ukrajinsky / anglicky)
- Ukrzaliznycja - jízdní řády rychlíků
- Ukrzaliznycja - rezervační systém - zakoupení jízdenek na rychlíky on-line
- Google Play - Railway tickets - oficiální mobilní aplikace pro vyhledávání spojení a nákup jízdenek (pokud vyhledávání nebude fungovat v angličtině, přepněte do ukrajinštiny)
- Ukrzaliznycja - plánky a fotky jednotlivých typů vagónů
- Mapa (plán) železničních tratí na Ukrajině
- Idos.cz - český vyhledávač spojení, který obsahuje i databázi ukrajinských rychlíků
Příměstské vlaky na Ukrajině
Příměstský vlak uvidíte v ukrajinštině napsaný jako приміський поїзд [prymískyj pójizd], buď se jedná o električku (електропоїзд [elektropójizd]) nebo motorový vlak (дизельпоїзд [dyzelpójizd]). Jsou to vlaky jezdící na kratší vzdálenosti a zastavující ve všech zastávkách (přestože v jízdních řádech jsou u některých stanic místo časů pomlčky). Jde tedy o vlaky, které v češtině označujeme jako osobní (nezrychlené), nejde pouze o spoje v okolí velkých měst, jak by se z názvu mohlo zdát. Zpravidla dosud mají dřevěné lavice.
Ceny jsou velmi nízké, byť už to není 19 Kč za 100 km jako v roce 2007. Velká část tratí je v katastrofálnímu stavu, proto rychlost vlaků na mnoha úsecích nepřekročí 30 km/h. Pro cestování je tak třeba vybavit se trpělivostí. Zpestřením dlouhé jízdy bývá sledování místního koloritu. Po vlaku se prochází bábušky prodávající všechno od piva a teplé kávy až po rádio či oblečení, zpívající Romové a další zajímavé osoby.
Nebývá zvykem, že by vlak nabral nějaké znatelné zpoždění. Na oficiální jízdní řády zpravidla bývá spoleh. Bohužel se však může stát, že některý spoj se bez náhrady zruší kvůli technické poruše, někdy jen na pár dnů, jindy na trvalo.
Jízdní řády najdete na stránkách příslušné regionální části ukrajinské železnice. Pro Podkarpatskou Rus a všechny další oblasti ukrajinských Karpat to je Lvovská železnice.
Vyhledávání příměstských vlaků už je také poměrně jednoduché. Vyhledávač sice neumí přestupy, ale můžete si najít všechna spojení z konkrétní stanice (zastávky), spoje na konkrétní trati i přímá spojení mezi dvěma body. Pokud budete tápat, můžete se podívat na podrobnější návod od Petra Nechanického. Pokud u vlaku není žádná poznámka, vlak by měl jet každý den. Z mojí zkušenosti na internetu vyvěšené jízdní řády vlaků vždy seděly až na jednu výjimku, kterou byla Boržavská úzkokolejka. Ještě před deseti lety šlo spíše o detektivní činnost vhodnou jen pro železniční fandy, kdy jste si mohli pouze vyjet nepříliš uspořádaný výpis všech vlaků a z nich si ručně zapisovat do tabulky uvažovaná spojení, abyste se v tom alespoň trochu vyznali.
- Ukrzaliznycja - rozcestník na jízdní řády příměstských vlaků
- Lvovská železnice - oficiální stránky společnosti Lvivska zaliznycja (Львівська залізниця) spravující železnici v okolí Užhorodu, Ivano-Frankivska, Černivců a Lvova
- Lvovská železnice - jízdní řády příměstských vlaků (celá oblast ukrajinských Karpat)
- Lvovská železnice - schéma železničních tratí (včetně všech zastávek)
- Jihozápadní železnice - oficiální stránky společnosti Pivdenno-Zachidna zaliznycja (Південно-Західна залізниця) spravující železnici východně od Lvovské železnice až do okolí Kyjeva
- Poїzdato.net - neoficiální vyhledávač spojení, který zobrazuje dohromady dálkové i příměstské vlaky; nemusí mít úplně aktuální údaje (pokud si zde vyberete spojení, raději to pak zkontrolujte na ofic. stránkách)
Cestování s kolem
Ve všech příměstských vlacích lze bez problémů cestovat s jízdními koly. Oficiálně se za ně platí asi totéž co za člověka (info z druhé ruky, neověřoval jsem), ale lépe je předem si lístek na kolo nekupovat a počkat až do vlaku. Často si průvodčí nic navíc nevezme, případně jen něco symbolického pro sebe.
V ukrajinských dálkových vlacích se jízdní kola dají bez problémů přepravovat jen v případě, že je zařazen "bagážní vagón" (багажний вагон [bahážnyj vahón], v českém železničním slangu tzv. hytlák). O tom je nutné se předem informovat.
Zajímavé železniční tratě
Krajinářsky i technicky nejzajímavějšími úseky železnice na západní Ukrajině jsou místa, kde koleje překonávají hradbu hlavního karpatského hřebene. To se děje na třech místech:
- Zakarpatský Semmering poblíž hranic se Slovenskem a Polskem
- Hlavní trať z Mukačeva přes Volovec a vysoko položenou stanici Beskyd do Skole
- Vedlejší trať z Rachova přes Jasiňu do Vorochty
Za projížďku rozhodně stojí úzkokolejky. Na Podkarpatské Rusi už zůstala v provozu jen Boržavská dráha, krátká trať v Užhorodu (tzv. Dětská železnice) a mini muzejní trať ve skanzenu v Koločavě. Na druhé straně Karpat můžete navštívit tzv. Karpatskou tramvaj ve Vyhodě.
Další informace - železniční diskuzní fóra
- K-Report.net - železnice bývalého SSSR - české diskuzní fórum o železnicích na Ukrajině a v dalších zemích bývalého SSSR
- Diskuzní fórum Railwayclub.info - ukrajinské železniční fórum, kde můžete psát dotazy i v angličtině
Pozvete mě na kávu, prosím? :)
Články na Duši Karpat jsou volně přístupné. Jejich příprava mě však stojí hodně úsilí. Za odměnu mi můžete poslat kávu na povzbuzení.
Potěšíte i sdílením článku na soc. sítích nebo na svém blogu. Díky za cokoliv!
Komentáře k článku
Chcete upřesnit nějakou informaci? Jaké máte zážitky z návštěvy těchto míst? Máte vlastní cestopis? Co byste doporučili ostatním?
Děkuji, že navštěvujete web Duše Karpat!
Sledujte i náš Facebook.
Pokud se Vám článek líbil, odkažte na něj, prosím, ze svých stránek.