DušeKarpat.cz

Duše Karpat

...přírodou i lidskými osudy karpatských hor a podhůří...

Vlaky na Ukrajině

Příměstský elektrický vlak (električka) ve stanici Kostryna na Podkarpatské Rusi
Příměstský elektrický vlak (električka) ve stanici Kostryna na Podkarpatské Rusi

Železniční dopravu na Ukrajině provozuje státem vlastněná společnost Укрзалізниця [Ukrzaliznycja], jejíž název vznikl zkrácením sousloví Ukrajinská železnice. Celostátní podnik se dále člení na šest svébytných podčástí. Například celé Zakarpatí i s okolními oblastmi je spravováno Lvovskou železnicí (Львівська залізниця [Lvivska zaliznycja]). Železniční tratě jsou, až na výjimky, širokorozchodné s rozchodem 1520 mm. Síť vlaků je tvořena oddělenými systémy příměstské a dálkové dopravy. Na velkých stanicích často nalezneme i oddělené nádražní budovy pro oba druhy spojů. Na cestách potěší nádherně opravená nádraží (krásným příkladem je užhorodské) i na české poměry velmi nízké jízdné.

Užhorodské nádraží v noci
Užhorodské nádraží v noci
Nástupiště na užhorodském nádraží
Nástupiště na užhorodském nádraží

Dálkové vlaky na Ukrajině

Běžný dálkový vlak se na Ukrajině označuje jako пасажирський поїзд [pasažyrskyj pójizd], tedy doslova "osobní vlak", v češtině bychom jej nazvali rychlík. Pokud je vlak vyšší kvality, uvádí se u něj přívlastek фірмовий [firmóvyj], tj. značkový. "Vysokorychlostní vlaky" se nazývají швидкісні [švydkisni], nejrychlejší ukrajinské vlaky nesou označení Intercity+ (Інтерсіті+), ty na Podkarpatskou Rus nezajíždějí.

Většina dálkových vlaků má jen lůžkové vozy, neboť při zdejších vzdálenostech a nevelkých rychlostech téměř každý spoj alespoň nějakou část cesty jede přes noc. Dálkové vlaky jsou tak de facto romantickým hotelem na kolejích, kde se za velmi dobrou cenu cenu dobře vyspíte a ještě ujedete velký kus cesty. Přes den v nich samozřejmě ležet nemusíte, lůžka se dají složit.

Velkolepá nnádražní budova stanice Kyjev-Pasažyrskyj (Київ-Пасажирський)
Velkolepá nnádražní budova stanice Kyjev-Pasažyrskyj (Київ-Пасажирський)
Vlak do Lvova na kyjevském nádraží
Vlak do Lvova na kyjevském nádraží

Kategorie rychlíkových vagónů:

  • Sedící (ukr. сидячий [syďáčyj]) - vagón bez lůžek, jen s místy pro sezení; může být první i druhé třídy
  • Plackarta (ukr. плацкарт [plackart], nebo плацкартний [plackartnyj]) - otevřený lůžkový vůz s volně průchozími oddíly pro 6 osob (nejlevnější klasika zemí bývalého Sovětského svazu)
  • Kupé (ukr. купе [kupe] nebo купейний [kupejnyj]) - klasické uzavíratelné kupé se čtyřmi lůžky
  • Luxusní (deluxe) (ukr. люкс [ljuks]) - nejluxusnější třída, uzavíratelná kupé s dvěma lůžky, označuje se také jako vagón СВ [čti SV] nebo м'який вагон [mjakyj vahon], tedy měkký vagón
Plackarta ve vlaku Truskavec - Kyjev, krásný vagón s lůžky se sametovým povrchem, vládne zde příjemná rodinná atmosféra
Plackarta ve vlaku Truskavec - Kyjev, krásný vagón s lůžky se sametovým povrchem, vládne zde příjemná rodinná atmosféra
Plackarta ve vlaku Užhorod - Vinica, v porovnání s předchozím snímkem absolutní opak
Plackarta ve vlaku Užhorod - Vinica, v porovnání s předchozím snímkem absolutní opak
Cestování plackartou patří ke koloritu cest po východě
Cestování plackartou patří ke koloritu cest po východě
Čekání v prostorách moderního kyjevského nádraží
Čekání v prostorách moderního kyjevského nádraží

Rychlíky jsou povinně místenkové. Koupit jízdenku si můžete online v přehledné aplikaci, kde si snadno vyberete i konkrétní sedadlo (lůžko), nebo samozřejmě i na nádraží. Fronty na nádražích ve velkých městech bývají často obrovské. Pozorně si přečtěte, u jaké pokladny stojíte (bývají různě specializovány) a zda se neblíží její přestávka. K nákupu jízdenek je nutné mít pas (stačí fotokopie), protože se vydávají na jméno. Prokázat dokladem se pak musíte i při nástupu do vlaku. Především v sezóně je nabídka míst ve vlacích výrazně menší než poptávka, proto je vhodné obstarat si lístek s velkým předstihem (na TOP spoje a termíny, např. Vánoce, může být i měsíční předstih málo).

Číslo vlaku se skládá ze tří cifer a jednoho písmene, které odkazuje na "domovskou železniční společnost" dané soupravy. Písmena jsou následující: Д [D] - Doněcká, К [K] - Jihozápadní (se sídlem v Kyjevě), Л [L] - Lvovská, О [O] - Jižní (se sídlem v Charkově), П [P] - Podněperská (se sídlem v městě Dnipro), Ш [Š] - Oděsská. Názvy jednotlivých společností zůstaly stejné ještě z období Sovětského svazu, proto např. v severní části Ukrajiny funguje Jižní železnice.

Každý vagón má svého průvodčího (ukr. провідник [providnyk], rus. проводник [provodnik]), který vám během jízdy může udělat horké nápoje, stará se o osvětlení a klimatizaci, přinese ložní prádlo a zbudí vás asi hodinu před příjezdem do vaší stanice (ale raději se na to nespoléhejte). Ložní prádlo bývá standardně v ceně jízdenky, v lepších vagónech bývá dodáváno i s navlhčenými kapesníčky a pohlčovačem zápachu do bot.

Pokud do vlaku nastupujete v mezilehlé zastávce, kde vlak čeká jen chvíli, mějte dopředu zjištěno, v jaké části nástupiště přibližně zastaví váš vagón. Vlak totiž kvůli bezpečnosti nebývá průchozí a je nutno nastoupit do správné části vlaku, který může mít i 20 vagónů.

Ceny jízdenek jsou skutečně až téměř neskutečné:) V roce 2019 plackarta z Mukačeva do Kyjeva na vybraný vlak stála 208 hřiven (tj. 173 Kč), v kategorii kupé byla výše jízdného 332 hřiven a v první třídě 750 hřiven.

Příměstské vlaky na Ukrajině

Příměstský vlak uvidíte v ukrajinštině napsaný jako приміський поїзд [prymískyj pójizd], buď se jedná o električku (електропоїзд [elektropójizd]) nebo motorový vlak (дизельпоїзд [dyzelpójizd]). Jsou to vlaky jezdící na kratší vzdálenosti a zastavující ve všech zastávkách (přestože v jízdních řádech jsou u některých stanic místo časů pomlčky). Jde tedy o vlaky, které v češtině označujeme jako osobní (nezrychlené), nejde pouze o spoje v okolí velkých měst, jak by se z názvu mohlo zdát. Zpravidla dosud mají dřevěné lavice.

Ceny jsou velmi nízké, byť už to není 19 Kč za 100 km jako v roce 2007. Velká část tratí je v katastrofálnímu stavu, proto rychlost vlaků na mnoha úsecích nepřekročí 30 km/h. Pro cestování je tak třeba vybavit se trpělivostí. Zpestřením dlouhé jízdy bývá sledování místního koloritu. Po vlaku se prochází bábušky prodávající všechno od piva a teplé kávy až po rádio či oblečení, zpívající Romové a další zajímavé osoby.

Električka ER2-330 (електропоїзд ЕР2-330), vyrobená v Rižském vagónovém závodě, na trase Užhorod - Volosjanka před ranním odjezdem z užhorodského nádraží
Električka ER2-330 (електропоїзд ЕР2-330), vyrobená v Rižském vagónovém závodě, na trase Užhorod - Volosjanka před ranním odjezdem z užhorodského nádraží
Prázdná ukrajinská električka na přeshraniční trase do Rumunska Teresva - Sighet (nyní je tato trať již bez obsluhy)
Prázdná ukrajinská električka na přeshraniční trase do Rumunska Teresva - Sighet (nyní je tato trať již bez obsluhy)

Nebývá zvykem, že by vlak nabral nějaké znatelné zpoždění. Na oficiální jízdní řády zpravidla bývá spoleh. Bohužel se však může stát, že některý spoj se bez náhrady zruší kvůli technické poruše, někdy jen na pár dnů, jindy na trvalo.

Jízdní řády najdete na stránkách příslušné regionální části ukrajinské železnice. Pro Podkarpatskou Rus a všechny další oblasti ukrajinských Karpat to je Lvovská železnice.

Vyhledávání příměstských vlaků už je také poměrně jednoduché. Vyhledávač sice neumí přestupy, ale můžete si najít všechna spojení z konkrétní stanice (zastávky), spoje na konkrétní trati i přímá spojení mezi dvěma body. Pokud budete tápat, můžete se podívat na podrobnější návod od Petra Nechanického. Pokud u vlaku není žádná poznámka, vlak by měl jet každý den. Z mojí zkušenosti na internetu vyvěšené jízdní řády vlaků vždy seděly až na jednu výjimku, kterou byla Boržavská úzkokolejka. Ještě před deseti lety šlo spíše o detektivní činnost vhodnou jen pro železniční fandy, kdy jste si mohli pouze vyjet nepříliš uspořádaný výpis všech vlaků a z nich si ručně zapisovat do tabulky uvažovaná spojení, abyste se v tom alespoň trochu vyznali.

Příměstský vlak z Ivano-Frankivska do Rachova přejíždí most v Jasini
Příměstský vlak z Ivano-Frankivska do Rachova přejíždí most v Jasini
Místní umělec v električce Mukačevo - Čop
Místní umělec v električce Mukačevo - Čop
Žebrající stará paní v lokálce Batěvo - Korolevo
Žebrající stará paní v lokálce Batěvo - Korolevo
Ve vlaku často panuje veselí
Ve vlaku často panuje veselí

Cestování s kolem

Ve všech příměstských vlacích lze bez problémů cestovat s jízdními koly. Oficiálně se za ně platí asi totéž co za člověka (info z druhé ruky, neověřoval jsem), ale lépe je předem si lístek na kolo nekupovat a počkat až do vlaku. Často si průvodčí nic navíc nevezme, případně jen něco symbolického pro sebe.

V ukrajinských dálkových vlacích se jízdní kola dají bez problémů přepravovat jen v případě, že je zařazen "bagážní vagón" (багажний вагон [bahážnyj vahón], v českém železničním slangu tzv. hytlák). O tom je nutné se předem informovat.

Kola se do električky pohodlně vlezou, lokálka Batěvo - Korolevo
Kola se do električky pohodlně vlezou, lokálka Batěvo - Korolevo
Výpravčí v Kostryně na Podkarpatské Rusi
Výpravčí v Kostryně na Podkarpatské Rusi

Zajímavé železniční tratě

Krajinářsky i technicky nejzajímavějšími úseky železnice na západní Ukrajině jsou místa, kde koleje překonávají hradbu hlavního karpatského hřebene. To se děje na třech místech:

Električka ER2-323 (електропоїзд ЕР2-323) v horní čáasti Ukrajinského Semmeringu
Električka ER2-323 (електропоїзд ЕР2-323) v horní čáasti Ukrajinského Semmeringu
Jeden z mnoha viaduktů Ukrajinského Semmeringu
Jeden z mnoha viaduktů Ukrajinského Semmeringu

Za projížďku rozhodně stojí úzkokolejky. Na Podkarpatské Rusi už zůstala v provozu jen Boržavská dráha, krátká trať v Užhorodu (tzv. Dětská železnice) a mini muzejní trať ve skanzenu v Koločavě. Na druhé straně Karpat můžete navštívit tzv. Karpatskou tramvaj ve Vyhodě.

Užhorodská dětská železnice
Užhorodská dětská železnice
Karpatská tramvaj ve Vyhodě
Karpatská tramvaj ve Vyhodě

Další informace - železniční diskuzní fóra

Pozvete mě na kávu, prosím? :)

QR platba

Články na Duši Karpat jsou volně přístupné. Jejich příprava mě však stojí hodně úsilí. Za odměnu mi můžete poslat kávu na povzbuzení.

Potěšíte i sdílením článku na soc. sítích nebo na svém blogu. Díky za cokoliv!

Komentáře k článku

Chcete upřesnit nějakou informaci? Jaké máte zážitky z návštěvy těchto míst? Máte vlastní cestopis? Co byste doporučili ostatním?

Děkuji, že navštěvujete web Duše Karpat! Sledujte i náš Facebook.
Pokud se Vám článek líbil, odkažte na něj, prosím, ze svých stránek.