Autem po Ukrajině
Pokud cestujete do míst, kam vede rozumné spojení veřejnou dopravou, nebojte se toho využít. Ceny za jízdné jsou velmi nízké, popovídáte si s místními a ušetříte si nervy z jízdy po rozbitých cestách. Viz články vlakem po Ukrajině a autobusem po Ukrajině. Někdy se ale cesta vlastním autem hodí nebo se prostě chcete vydat na dobrodružný roadtrip. Vaše řidičské schopnosti se vycvičí na novou úroveň a i ta nejhorší česká silnice vám po návratu domů bude připadat krásná. Vyšší podvozek nebo pohon všech kol vám obtížnost o něco sníží.
Pečlivý výběr trasy
Kvalita ukrajinských silnic patří k nejhorším v Evropě, proto je potřeba si před cestou pečlivě naplánovat trasu. Někdy i trasa o dvojnásobné vzdálenosti je rychlejší, přestože se vám to po prvotním kouknutí do mapy nebude pozdávat. Někdy silnice zakreslená v mapě již vůbec neexistuje. Při delším putování se zpravidla nějakému hodně špatnému úseku cesty nevyhnete, ale je třeba to omezit na minimum. Kličkovat pár kilometrů mezi dírami rychlostí 20 km/h může být i docela zábavné, ale pokud tak máte jet tři hodiny, je to už hodně psychicky vyčerpávající. Nijak tomu nepřidá ani stres, že uvíznete s nepojízdným autem v pustině daleko od nejbližší vesničky.
Obecně je lepší držet se cest co nejvyšší třídy. Ovšem i hlavní silniční tahy se mezi sebou obrovsky liší. Některé jsou krásně nově opravené, jinde je díra na díře. Proto je vhodné si stav povrchu cesty předem ověřit. Můžete třeba dotazem do naší skupiny nebo se optat provozovatele ubytování, kam máte namířeno. Pomůže i zobrazení hustoty provozu na Google mapách. Pokud na cestě vidíte příliš mnoho "oranžových a červených" úseků, často nejde o kolony (jako býváme zvyklí u nás), ale o úseky, kde je třeba výrazně snížit rychlost z důvodu nekvality povrchu. Pokud však cesta vypadá, že žádné takové úseky nemá, může to znamenat i jen to, že Google prostě nemá dostatek informací.
Styl jízdy
- Riziko vážných nehod je paradoxně zvláště na lepších cestách. Zde vás pěkný asfalt ukolébá k vysoké rychlosti a menší ostražitosti před výmoly. Navíc můžete mít tendenci dohnat ztracený čas po předešlém špatném úseku. Když po několika kilometrech přijde půlmetrová jáma, kterou musíte objet, minimálně vás pořádně vystraší.
- Hodně zničený asfalt s ostrými a hlubokými dírami bývá horší než cesta, která svůj živičný povrch již zcela ztratila. Proto bývají vedle rozbitých asfaltových cest vyjeté koleje po poli nebo v lese. Pokud to provoz dovolí, je běžné zajíždět i do protisměru.
- Snažte se vyhnout jízdě v noci a za deště. V obou případech je hledání optimální stopy na cestě poseté výmoly mnohem složitější. Pokud jsou díry plné vody, nevíte, jak jsou hluboké. Vhodnou strategií je počkat, až vás předjede někdo místní, a držet se s mírným odstupem za ním. Se snížením viditelnosti se zvyšuje i nebezpečí kontaktu s neosvětleným cyklistou či potácejícím se občanem posilněným stakany vodky.
- Raději nejezděte blízko za nákladními auty. Dobře nezajištěný náklad vás může ohrozit.
- Jezděte ohleduplně a zbytečně nezdržujte místní. Někdy je vhodné pravým blinkrem dát najevo řidiči za vámi, že vás může nerušeně předjet.
Policie
Ukrajinská dopravní policie nemá nejlepší pověst. Je možné, že se stane, že vás zastaví a kvůli banálnímu porušení pravidel budou požadovat úplatek. Pokud výrazně nespěcháte, trvejte na vystavení oficiálního protokolu. Většinou k tomu nedojde a pustí vás. Dobrou strategií je také mít v peněžence jen málo hotovosti (a zbytek ukrytý bezpečně jinde). Když jim ukážete, že víc nemáte, budete hned všichni vědět, na čem jste.
Dopravní policie byla dříve označovaná jako ДАІ [DAI] (zkratka od Державна автомобільна інспекція). Po reformě policie v roce 2015 kontrolu dopravy vykonává патрульна поліція [patrúľna polícija] (hlídková policie).
Policejní auta běžně mívají trvale zapnuté modré světlo. Pokud však svítí červeně, je to signál k zastavení vozidla.
Na pár místech jsou pevná policejní kontrolní stanoviště. Zde někdy jen stačí zastavit na "stop čáře" a hned jet dále, jindy budete muset ukázat své doklady (pasy, řidičák). Není třeba se tím znervózňovat. V Zakarpatí jsou tato místa tři: Užocký průsmyk, Nyžni Vorota (na hlavní cestě Mukačevo - Lvov) a před Rachovem.
Čerpací stanice a ceny pohonných hmot
- Cena: Benzin i nafta jsou levnější než u západních sousedů. Před odjezdem z Ukrajiny proto bývá zvykem natankovat plnou nádrž. Na benzinkách, zvláště právě u hranic, můžete využít "nájezdný špalík" k naklonění auta, aby se vám do něj vlezlo pohonných hmot ještě více:)
- Jak tankovat a platit: Na benzinkách často bývá obsluha, která natankuje za vás. Není třeba jí dávat žádnou odměnu. Častým zvykem bývá platit předem. Můžete však také říct, že chcete natankovat "do plné" a nechají vás zaplatit i potom. Pokud chcete platit kartou, musíte působit důvěryhodně:) Někdy budou vyžadovat kontrolní platbu po pár litrech a zbytek dotankují potom.
- Zásobování: Někdy se stane, že benzinka je otevřená, ale prostě nemá benzin. V okolí Vyžnice se nám to stalo na několika místech. Nechávejte si tedy v nádrži vždy rezervu a netankujte na poslední chvíli.
- Obchody s benzinem: Na venkově jako benzinky fungují i některé obchůdky. Prostě si tu vedle koly koupíte v petce i benzín. Nálevku do nádrže vám zapůjčí.
Rychlostní limity
V obcích se na Ukrajině může jezdit max. 50 km/h, na běžných silnicích mimo obec 90 km/h, na víceproudých silnicích s odděleným středovým pruhem 110 km/h (např. některé úseky na spojnici Užhorod - Mukačevo) a na dálnicích 130 km/h.
Pravidla silničního provozu
Na semaforech často bývá trvalá zelená šipka umožňující jízdu vpravo, i když přitom svítí červená. Šipka může být světelná i jen namalovaná na cedulce. Pokud ji využijete, nezapomeňte dát přednost těm, kterým zelená právě svítí.
Platí tu nulová tolerance alkoholu. Požití alkoholu navíc pravděpodobně není povoleno celých 24 hodin před jízdou (nemám ověřeno). Raději se tedy nepřiznávejte, že jste minulý den měli malé pivo. Ani pokud nic nenadýcháte.
Svítit doporučuji non-stop jako u nás. Dělá to tak i mnoho ukrajinských řidičů zvyklých na naše poměry. Za snížené viditelnosti nebo v zimě celý den je svícení povinné.
Povinná výbava
- Součástí povinné výbavy je hasicí přístroj.
- Pokud nemáte novější registrační značku, potřebujete pro cestu do zahraniční samolepku "CZ".
- Nezapomeňte na platnou zelenou kartu, kde si pro jistotu zkontrolujte, že platí i pro západní Ukrajinu (pro východ země, kde probíhají nepokoje, se může připlácet).
Před cestou si zkontrolujte rezervní kolo a hever. Hodí se mít i pumpu (na dojezd s malou dírou k nejbližšímu autoservisu).
Dálniční poplatky
Mýto ani jiné silniční a dálniční poplatky se na Ukrajině nehradí.
Plná moc od majitele auta
Při vjezdu na Ukrajinu (na hranicích) i při jízdě ukrajinským vnitrozemím je nutné, aby se v autě nacházel jeho majitel (tedy ten, kdo je zapsaný v malém techničáku) nebo jste od něj měli plnou moc opravňující vás k řízení vozidla. Plná moc se tedy týká situací, kdy máte auto půjčené, služební (i z vlastní firmy) nebo na leasing. Plná moc musí být napsána ukrajinsky a musí mít úředně ověřený podpis (text doporučuji mít i česky, pak budou na poště s ověřením podpisu ochotnější). Někteří celníci mohou vyžadovat notářské ověření, což sice není nutné, ale pokud ho budete mít, ušetříte si vysvětlování. Znění dokumentu by mělo obsahovat něco ve stylu: "Já (jméno, RČ), majitel automobilu (typ, registrační značka, VIN kód), zplnomocňuji osobu (jméno, číslo pasu, RČ) k řízení daného automobilu po EU a Ukrajině od (datum) do (datum)". Pokud řídíte auto, které je psáno na spolujezdce, pak plnou moc nepotřebujete.
Pozor, krávy
Tuto značku na silnicích v ukrajinských Karpatech prakticky nenajdete. A to proto, že platí pro celé území. I přes hlavní tahy se vracívají krávy z pastvy domů. A vy prostě musíte být připraveni jim dát přednost. Na zvířata netrubte, ať je nevystrašíte. Poklidnou jízdou zpravidla mezi krávami zvládnete projet (pokud je s nimi pasáček, sám připraví uličku), případně prostě zastavte a počkejte, až bude prostor.
Slovníček
- benzín – бензин [benzýn]
- nafta – дизельне паливо [dýzeľne pályvo], zkráceně дизель [dýzeľ], též солярне паливо [soljárne pályvo] nebo lidově солярка [soljárka] (podle nažloutlé, solární barvy)
- čerpací stanice – автозаправна станція [avtozapravna stancia], lidově заправка [zapravka], zkratka АЗС [AZS]
- pojištění – страхування [strachuváňňa]
- pravidla silničního provozu – правила дорожнього руху [právyla doróžňoho rúchu]
Další informace
- Kompletní pravidla silničního provozu na Ukrajině (ukrajinsky, platné v roce 2019)
- Totéž, jen jiný zdroj
Pozvete mě na kávu, prosím? :)
Články na Duši Karpat jsou volně přístupné. Jejich příprava mě však stojí hodně úsilí. Za odměnu mi můžete poslat kávu na povzbuzení.
Potěšíte i sdílením článku na soc. sítích nebo na svém blogu. Díky za cokoliv!
Komentáře k článku
Chcete upřesnit nějakou informaci? Jaké máte zážitky z návštěvy těchto míst? Máte vlastní cestopis? Co byste doporučili ostatním?
Děkuji, že navštěvujete web Duše Karpat!
Sledujte i náš Facebook.
Pokud se Vám článek líbil, odkažte na něj, prosím, ze svých stránek.