Oravská lesní železnice
(Oravská lesná železnica)
Oravská lesní železnice (Oravská lesná železnica, OLŽ) je lesní úzkokolejka postavená v letech 1915-1918 za účelem svážení dřeva z rozlehlých lesů Oravských Beskyd. V letech 1925-1926 došlo k vybudování napojení na Kysuckou lesní železnici (a tím i na košicko-bohumínskou dráhu) přes horské sedlo Beskyd. Výrazné převýšení se podařilo překonat systémem úvratí (proto se železnici říká úvraťová). V době plného provozu se jezdilo mezi stanicemi Oščadnica a Lokca v délce asi 61 km, k tomu na hlavní trať navazovaly různé odbočky. V roce 1971 byla železnice zrušena. V poslední době se ale podařila její částečná obnova pro turistické účely.
V současnosti je v provozu asi 3 km dlouhý úsek z údolní stanice Tanečník do vrcholové zastávky Sedlo Beskyd. Zde je možné přestoupit a pokračovat dále na kysuckou stranu až do skanzenu ve Vychylovce. Zastávka Tanečník je přístupná i autem, po úzké lesní cestě z východního okraje obce Oravská Lesná (odbočka z hlavní silnice začíná u hájovny Ustrig, GPS 49.3817903N, 19.2232369E). Na dráze můžete cestovat motorovou drezínou nebo v panoramatických vozech tažených motorovou lokomotivou, v některých případech na trasu vyjíždí i parní lokomotiva Gontkulák. Provozovatelem železnice je Oravské múzeum Pavla Országha Hviezdoslava v Dolnom Kubíne.
Další informace
- OravskeMuzeum.sk - stránky Oravské lesní železnice (oficiální info provozovatele)
Pozvete mě na kávu, prosím? :)
Články na Duši Karpat jsou volně přístupné. Jejich příprava mě však stojí hodně úsilí. Za odměnu mi můžete poslat kávu na povzbuzení.
Potěšíte i sdílením článku na soc. sítích nebo na svém blogu. Díky za cokoliv!
Mapa Oravské lesní železnice
Oravská lesní železnice na mapě
Komentáře k článku
Chcete upřesnit nějakou informaci? Jaké máte zážitky z návštěvy těchto míst? Máte vlastní cestopis? Co byste doporučili ostatním?
Děkuji, že navštěvujete web Duše Karpat!
Sledujte i náš Facebook.
Pokud se Vám článek líbil, odkažte na něj, prosím, ze svých stránek.